zaterdag 5 maart 2016

Even vergelijken met België...

Dag beste lezers!



Nu februari achter de rug is, heb ik nog wat extra te vertellen over mijn (school)leven hier in Suriname.
Nu ik hier reeds een kleine 3 weken op school zit, heb ik al veel verschillen en gelijkenissen opgemerkt met de Surinaamse kleuterschool en de Vlaamse kleuterschool. In dit blogbericht zal ik enkele opvallende verschillen en gelijkenissen bespreken, lezen jullie mee?

Ik start met het bespreken van de verschillen. Het 1ste verschil dat ik opmerk is dat de organisatie helemaal anders is dan de Belgische kleuterklassen. Zo hebben de kleuterklassen hier helemaal geen kring. Bij ons in België is de kring een gezellige plaats waar we iedere dag de klassikale activiteiten uitvoeren zoals het ochtendonthaal, een verhaal voorlezen, allerlei taal- en wiskundespelletjes spelen. Hoe zit dit dan in Suriname? Wel  hier zitten alle kleuters aan een vaste tafel. Deze tafel heeft dan ook een symbool, zoals een vierkant, driehoek, … Iedere kleuter heeft een vaste plaats aan die tafel en die blijven toch voor het grootste deel van de dag aan deze tafel zitten. Er zitten ongeveer een 8 kleuters aan een tafel en ze draaien hun stoel mee met de richting van de juf. Dus staat de juf aan de ene kant van de klas dan draaien ze hun stoel naar die richting en wanneer ze verloopt draaien de kleuters hun stoel mee met de juf. Dit is soms wel iets waar er heel veel tijd inkruipt. De kring is dus wel iets dat ik erg mis in de Surinaamse kleuterklas.

Een 2e groot verschil dat ik opmerk is dat enorm veel aandacht gaat naar het overgaan naar het 1ste leerjaar (de 1ste klas of groep 3). De juf vermeld dit dan ook meerdere keren per dag: “Willen jullie wel overgaan naar de 1ste klas?”. Ook aan de activiteiten is dit duidelijk te zien. Het voorbereidend lezen, schrijven en rekenen komen dagelijks aanbod en hier wordt er ook heel veel aandacht aan besteed. De  kleuters hebben meerdere boekjes waar ze letters moeten in oefenen en waar ze wiskundige begrippen in oefenen zoals lang, kort, schuin, … Ook voor schrijfpatronen hebben ze een apart boekje. 
Dit is toch wel een groot verschil met ons, want wij zullen deze inhouden veel speelser aanpakken. Dergelijke wiskundige begrippen worden mondeling aangebracht en zo ingeoefend. Onze kleuters moeten dit niet neerschrijven in een schrift, dit vinden wij nog te abstract voor in de kleuterklas.
Ook voor in de Surinaamse kleuterklas vind ik dit nog heel abstract, want na de uitleg van de juf had ik het gevoel dat sommige kleuters geen idee hadden over wat het ging. De juf legt dit uit zonder prenten of andere visualisatie, wat het alleen maar moeilijker maakt voor de kleuters.
Ik zou kunnen zeggen dat ze hier heel doelgericht werken, maar aan de ene kant heb ik het gevoel dat ze hun doelen echt niet bereiken. Toen ik vroeg waarom alles soms heel strak aangepakt wordt (zonder spelletjes, zonder visualisatie), vertelde mijn mentor dat ze hier minder de tijd voor hebben en dat ze dit moeten bereiken op het einde van de week/op het einde van het thema.

Dit zijn toch de meest opvallende verschillen en aangezien dat ik nu ook al iets meer durf vragen aan mijn mentor, merk ik dat ik toch al heel wat culturele kennis heb opgedaan. Dit is ook een competentie waar ik gedurende de 3 maand zal in blijven groeien (dat hoop ik in ieder geval toch!).

Naast de verschillen zijn er toch ook heel wat gelijkenissen met de Belgische kleuterklas.
De meest opvallende gelijkenis is dat de kleuterklas ook speelhoeken heeft en de kleuters hier ook naar hartenlust mogen in spelen. De hoeken zijn natuurlijk wel  niet zo uitgebreid zoals bij ons. In onze kleuterklas is een poppenhuis bijna zo goed als een huisje met een keuken en tientallen poppen en poppenbedjes. Hier is dit een tafeltje met een keukenstel en enkele poppen met wat kleertjes.
De kleuters kunnen hier spelen tijdens ‘Arbeid naar keuze’. Dit is dus vergelijkbaar met ons ‘Vrij kleuterinitiatief’.

Nog een grote gelijkenis zijn de verschillende activiteiten. Heel wat activiteiten die ze in Surinaamse kleuterklas uitvoeren, hebben wij ook. Zoals een verhaal vertellen, poppenkast spelen, versje aanleren, arbeid naar keuze, bewegingsverhaal, kleuterturnen. Soms is de inhoud wel wat anders, maar dit is dan ook normaal.

Ook heb ik ondertussen al kennis van de beroepsuitoefening in andere landen. Ik kan al verschillende dingen vergelijken met het Belgisch onderwijs en kan deze dan ook al relativeren en plaatsen in hun manier van onderwijs.

Ziezo, nu zijn jullie ook weer up-to-date met het onderwijs hier in Suriname!




Met zonnige groetjes uit Paramaribo
Axelle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten