Dag beste lezers!
Hier ben ik terug met een nieuw verhaal! En deze keer gaat
het over mijn allereerste activiteit in de Surinaamse kleuterklas! Deze zal ik
grondig bespreken, lees maar mee!
Vorige week maakte ik samen met mijn juf de afspraak om op woensdag
24 februari, het herhalen van het versje op mij te nemen. Ik raapte al mijn
moed bijeen en vroeg dan of ik deze activiteit op onze Belgische manier mocht
doen. Gelukkig was mijn juf super enthousiast en zei dat dit geen enkel
probleem was. Ik had wel het gevoel dat dit geen enkel probleem zou vormen voor
mijn juf, want ze is duidelijk geïnteresseerd in onze Belgische vorm van
onderwijs. Hier kan dan ook al de link leggen naar mijn multiperspectiviteit,
doordat ik mij toch kon verplaatsen in de leefwereld van mijn juf. Moest mijn
juf mij een ander gevoel gegeven hebben hierover, ging ik het
hoogstwaarschijnlijk niet gevraagd hebben om mijn eerste activiteit zo te doen.
Dus zogezegd gedaan, voerde ik mijn activiteitje uit.
Natuurlijk met de bijhorende spanning omdat het de allereerste keer was voor
zowel de kleuters als juf dat ze in contact kwamen met een andere manier van onderwijs.
En wat nog voor extra spanning zorgde, was de hoofdkleuterleidster die mee
volgde. De hoofdkleuterleidster is iemand die vooral bezig is met de inspectie
en dat alles verloopt volgens hun manier. Want toen Sophie, mijn medestudente
in de kleuterschool, een activiteit moest doen, was zij verplicht om het op hun
manier te doen door de hoofdkleuterleidster. Dus was ik extra gestrest omdat ik
echt wilde tonen aan haar dat het ook anders kan en dat dit niet perse een
slechte manier is. Hier zette ik zeker de competentie
zelfvertrouwen in. Ik geloofde in mezelf dat ik dit aankon en dat ik de
Belgische methode genoeg beheerste om dit uit te proberen in Surinaamse
kleuterklas. Naast de competentie zelfver
trouwen hebben, kan ik ook de competentie emotionele stabiliteit
inzetten. Ik bevond mij in toch behoorlijke stressvolle situatie en kon dit
uiteindelijk toch goed van mij afschudden eenmaal ik gestart was. Ik liet het
gewoon op mij afkomen en vertrouwde volledig op mezelf.
Ik startte mijn activiteit met een bewegingstussendoortje.
Tijdens de observatiedagen merkte ik dat dit echt nodig was. De kleuters zitten
¾ van de tijd op hun stoel en gaan tijdens de pauze ook niet naar buiten, dus
is het bewegen (kwijt raken van overige energie) erg belangrijk als je van hen
verwacht om aandachtig te luisteren. De kleuters waren enorm enthousiast en
deden flink mee met het tussendoortje. Ik schudde samen met de kleuters alles
los en daarna vertelde ik dat ik toverlijm had meegebracht uit België. Deze
lijm zorgt ervoor dat alles stevig vastplakt en liet ik hen de toverlijm op hun
poep smeren om dan vastgeplakt te worden aan hun stoeltje. Tijdens mijn
activiteit struikelde ik al over de taalcompetentie
‘taalstrategieën hanteren’. Want ik zei tegen de kleuters “Smeer de lijm
maar over jullie poep”, maar het woordje ‘poep’ kennen/gebruiken ze in Suriname
niet. Zij gebruiken het woord ‘billen’ hiervoor in de plaats. Hier zal ik dus de
komende stageweken wel moeten opletten. Ook is ‘lopen’ voor hen hetzelfde als
‘stappen’ en is ‘rennen’ hetzelfde als ‘lopen’ bij ons.
Na het bewegingstussendoortje zaten de kleuters flink op hun stoel. Ik vertelde dat ik iets had meegebracht en deed hier dan ook wat nieuwsgierig rond, ik merkte dat alle kleuters meteen geboeid waren en dit gaf mij dan ook al een beetje voldoening. Ik had prenten gemaakt rond het versje en besprak deze uitgebreid met de kleuters. De kleuters leefden mijn afspraken na, die ik vooraf maakte, zoals hun vinger in de lucht stoppen, luisteren als er iemand aan het woord is enzoverder. Voor mij was dit al een overwinning. Dit waren de kleine stapjes die ik wou maken en ook vooral wou tonen aan de Surinaamse juffen.
Na het bewegingstussendoortje zaten de kleuters flink op hun stoel. Ik vertelde dat ik iets had meegebracht en deed hier dan ook wat nieuwsgierig rond, ik merkte dat alle kleuters meteen geboeid waren en dit gaf mij dan ook al een beetje voldoening. Ik had prenten gemaakt rond het versje en besprak deze uitgebreid met de kleuters. De kleuters leefden mijn afspraken na, die ik vooraf maakte, zoals hun vinger in de lucht stoppen, luisteren als er iemand aan het woord is enzoverder. Voor mij was dit al een overwinning. Dit waren de kleine stapjes die ik wou maken en ook vooral wou tonen aan de Surinaamse juffen.
De basiscompetentie ‘organisator’ heb ik hier dan ook echt ingezet en ten volle benut in de mate van de mogelijkheid. Want het was niet mogelijk om dezelfde organisatie te handhaven van in België. Ik had bijvoorbeeld niet alle middelen om het materiaal te maken (printer, lamineermachine, plaats om de prenten uit te hangen, …) en de kleuters zijn ook anders georganiseerd in de klas, zo zitten ze niet in een kring maar zitten ze allemaal aan hun werktafels. Aan deze organisatie zal ik ook nog moeten wennen, want voor mezelf vind ik het niet altijd even handig. Zo moeten de kleuters altijd hun stoeltje draaien richting de juf, wat soms wel storend is of veel tijd in beslag neemt.
Het versje herhalen op zich, verliep iets minder vlot. Maar
dit had ik dan ook wel ergens verwacht. De kleuters hebben nog nooit in contact
gekomen met de Belgische manier van onderwijs en hieraan moesten ze nog
duidelijk wennen. Ik liet de kleuters de prenten in de lucht stoppen, passend
bij het juiste zinnetje van het versje. Dit snapten de kleuters niet meteen en
moest ik enkele keren uitleggen en voortonen. Mijn culturele flexibiliteit werd hier dan ook nog eens wat
bijgeschaafd. Ik paste mij flexibel aan, aan de omstandigheden die zich
voordeden zonder dit dan ook te laten merken bij de kleuters of leerkrachten.
Toen ik achteraf mijn activiteit kort besprak met de hoofdkleuterleidster,
was zij heel enthousiast (yes, mission accomplished!). Ze vertelde dat het wel
helemaal anders was maar dat ik duidelijk de kleuters boeide en mee had in mijn
activiteit. Ze vertelde me dat ze het een goed idee vond om de kleuters eerst
te laten bewegen om ze dan zo tot rust te laten te komen op hun stoel. Ik was
heel tevreden dat zij het goed, want voor haar was het denk ik een grote stap
om haar manier los te laten. De hoofdkleuterleidster ging dan ook meteen
vertellen aan Sophie dat zij ook eens een activiteit op de Belgische manier
mocht doen. Mijn dag was meteen geslaagd!
Ook mijn eigen juf was zeer tevreden. Ze vertelde me dat de ze
prenten zeer leuk vond en functioneel
gebruikt werden. Ze vroeg meteen of ze die ergens mocht uithangen in de klas.
Ik twijfelde geen minuut! Daarna vroeg ze zelfs of ik nog prenten wou maken bij
de andere versjes die ze zou aanleren. Dit zal ik dan ook met veel plezier doen
want het visualiseren van de versjes is voor mij toch wel belangrijk en het
maakt het voor de kleuters ook wat aangenamer dan dat ze het gewoon zomaar
vanbuiten moeten leren.
Naast de prenten was de juf ook zeer enthousiast over mijn bewegingstussendoortje en de toverlijm. Ze zag dat dit wel hielp en gebruikte dit dan ook al meteen in haar volgende activiteit. Ook dit gaf mij enorm veel bevestiging.
Naast de prenten was de juf ook zeer enthousiast over mijn bewegingstussendoortje en de toverlijm. Ze zag dat dit wel hielp en gebruikte dit dan ook al meteen in haar volgende activiteit. Ook dit gaf mij enorm veel bevestiging.
Als conclusie kan ik zeker zeggen dat ik tevreden ben over
mijn eerste activiteit in mijn Surinaams kleuterklasje! Ik weet ook dat ik dit
niet te veel mag ophemelen want niet alle Belgische methodieken zullen aanvaard
worden en/of gebruikt worden. Maar voor een eerste keer ben ik zeker tevreden
en het smaakt zeker naar meer! Op naar de volgende activiteit!
Met zonnige groetjes uit Paramaribo
Axelle
Axelle
Dit is de eerste 'commentaar' van mijn juf. in mijn stagedagboekje (In dit schriftje mag de juf na elke activiteit iets inschrijven!) |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten