Dag beste lezers!
Hier ben ik terug met een blogbericht over mijn avontuur in
Suriname! In dit blogbericht vertel ik iets meer over mijn vorige week.
Deze week hoorden we dat er wat problemen waren met het
Ministerie van Onderwijs hier in Suriname. Het personeel is namelijk boos dat
er niet op tijd betaalt wordt. Het gevolg hiervan was dat de leerkrachtenbus
staakte en wij problemen hadden om op school te raken! Natuurlijk hadden we nog
de taxi, die bracht ons met veel plezier naar school. Maar dit koste natuurlijk
heel wat Surinaamse Dollars. Ook ons schoolhoofd vond dit iets te veel geld en
mochten we toch een dagje thuis blijven om de kosten te beperken.
Gelukkig moesten we donderdag en vrijdag ook geen vervoer
zoeken, want we gingen op uitstap naar het binnenland. We gingen namelijk
binnenlandse scholen bezoeken om zo ook eens het verschil te zien tussen de
scholen.
Donderdagochtend moesten we paraat staan rond 8u15, want dan
zouden we opgepikt worden met de bus. Maar zoals we in Suriname al gewoon zijn,
kwam de bus een heel stuk later (rond 9u pas!). Dus na een beetje wachten,
zaten we uiteindelijk toch op de bus richting het binnenland.
Na een heel stuk rijden, kwamen we aan op onze eerste binnenlandse school. We moesten ons eerst nog verkleden in de bus, want we mogelijk namelijk geen korte shorts of topjes dragen op school. Eenmaal we op het schoolterrein toekwamen, was er helemaal niemand te zien. Blijkbaar waren de scholen gesloten doordat de bussen staakten en de kinderen niet op school raakten. Gelukkig konden we wel even binnen gluren. Er was één klas die echt enorm opviel, in de positieve manier. Het was echt een klas zoals je die bij ons zou tegenkomen. De klas was in felle kleuren geschilderd en had ook echt hoeken zoals wij die hebben. Dus geen gewone tafel met wat materiaal, maar echt een hoekje in de klas die afgescheiden was van de rest waar er gespeeld kon worden. Zo was er een poppenhoek, boekenhoek en een bouwhoek met verschillende soorten blokken.
Hiervan was ik zo onder de indruk. De scholen die we tot nu toe hadden gezien waren niet geschilderd en hadden veel minder materiaal. Dit was wel een beetje een omgekeerde shock, we dachten dat de scholen in het binnenland heel wat primitiever gingen zijn, wat dus helemaal niet zo is! Het rare hieraan was, is dat er maar 1 klas zo opgedaan is. De andere klassen zijn te vergelijken met onze stageklas dicht bij de stad. Toen we vroegen aan onze begeleider hoe dit kwam, dat deze school veel ‘rijker’ is dan bijvoorbeeld onze stageschool hier, vertelde hij dat het schoolhoofd goeie politieke connecties heeft en zo wordt de school enorm gesponsord. Hier merk ik wel dat er zo veel dingen afgehandeld worden. Heb je geen goeie connecties, dan heb je ook minder geld voor je school, spijtig genoeg…
Na een heel stuk rijden, kwamen we aan op onze eerste binnenlandse school. We moesten ons eerst nog verkleden in de bus, want we mogelijk namelijk geen korte shorts of topjes dragen op school. Eenmaal we op het schoolterrein toekwamen, was er helemaal niemand te zien. Blijkbaar waren de scholen gesloten doordat de bussen staakten en de kinderen niet op school raakten. Gelukkig konden we wel even binnen gluren. Er was één klas die echt enorm opviel, in de positieve manier. Het was echt een klas zoals je die bij ons zou tegenkomen. De klas was in felle kleuren geschilderd en had ook echt hoeken zoals wij die hebben. Dus geen gewone tafel met wat materiaal, maar echt een hoekje in de klas die afgescheiden was van de rest waar er gespeeld kon worden. Zo was er een poppenhoek, boekenhoek en een bouwhoek met verschillende soorten blokken.
Hiervan was ik zo onder de indruk. De scholen die we tot nu toe hadden gezien waren niet geschilderd en hadden veel minder materiaal. Dit was wel een beetje een omgekeerde shock, we dachten dat de scholen in het binnenland heel wat primitiever gingen zijn, wat dus helemaal niet zo is! Het rare hieraan was, is dat er maar 1 klas zo opgedaan is. De andere klassen zijn te vergelijken met onze stageklas dicht bij de stad. Toen we vroegen aan onze begeleider hoe dit kwam, dat deze school veel ‘rijker’ is dan bijvoorbeeld onze stageschool hier, vertelde hij dat het schoolhoofd goeie politieke connecties heeft en zo wordt de school enorm gesponsord. Hier merk ik wel dat er zo veel dingen afgehandeld worden. Heb je geen goeie connecties, dan heb je ook minder geld voor je school, spijtig genoeg…
Hier heb ik dan toch even stil gestaan bij mijn globaal
engagement, namelijk mijn eigen menig vormen over maatschappelijke of
internationale onderwerpen. Want op zich vind ik het niet altijd even goed dat
er zo wat aan ‘vriendjespolitiek’ gedaan wordt (als ik het ook al zo mag
noemen…). Sommige scholen worden hierdoor enorm benadeeld en ook de kinderen
die op deze school lesvolgen. Als ik dan hier de link leg met mijn stageschool,
dan krijgen zij enorm weinig leermiddelen en wat ik bedoel is weinig is dan 2
flessen verf voor een periode van 5 à 10 jaar. Dit vind ik dan heel erg als je
dan weet dat sommige andere kleuterscholen alle middelen krijgen die ze maar
willen en de kleuters zo ook meer ontwikkelingskansen krijgen.
Na het eerste schoolbezoek gingen we nog met de boot naar
onze verblijfplaats. Dit was echt een heel stuk primitiever dan dat ik gewoon
was maar dit had ik uiteindelijk wel verwacht. Ik was al blij dat we een bed
met een muskietennet kregen en kamer die op slot kon voor ons materiaal.
De kamer had ook een enorm bonuspunt die voor mij bijna onbetaalbaar was en dat was het uitzicht die we hadden. We keken uit op een prachtig stukje natuur met stroomversnellingen.
In deze stroomversnellingen mochten we dan ook zwemmen, dit was super leuk en ontspannend!
De kamer had ook een enorm bonuspunt die voor mij bijna onbetaalbaar was en dat was het uitzicht die we hadden. We keken uit op een prachtig stukje natuur met stroomversnellingen.
In deze stroomversnellingen mochten we dan ook zwemmen, dit was super leuk en ontspannend!
De volgende dag bezochten we nog een andere school. Deze was
een 5 minuten wandelen van onze verblijfplaats. Op de school voelde ik me soms
wat ongemakkelijk doordat we met 17 studenten rondliepen op de school en de
kinderen in overdrive gingen. Ik kreeg het gevoel dat de leerkrachten hier wat
geïrriteerd van werden omdat ze niet verder konden met hun lessen of
activiteiten.
Als ik nu de vergelijking leg met mijn stageschool hier, dan zie ik er heel weinig. De kleuterklassen waren zo goed als hetzelfde qua inrichting enkel dat de lokalen op zich iets kleiner waren. Maar toen ik materiaal eens bekeek, was hun materiaal veel degelijker en hadden ze ook wat meer verschillende materialen. Dit terug om de zelfde reden dat ze genoeg gesponsord werden van hogere partijen.
Als ik nu de vergelijking leg met mijn stageschool hier, dan zie ik er heel weinig. De kleuterklassen waren zo goed als hetzelfde qua inrichting enkel dat de lokalen op zich iets kleiner waren. Maar toen ik materiaal eens bekeek, was hun materiaal veel degelijker en hadden ze ook wat meer verschillende materialen. Dit terug om de zelfde reden dat ze genoeg gesponsord werden van hogere partijen.
Dit was zo’n beetje een samenvatting van mijn 4e
week in Paramaribo, Suriname!
Met zonnige groetjes,
Axelle
Geen opmerkingen:
Een reactie posten