Dag beste lezers!
Hier ben ik terug met een leuk verhaal over mijn stage in
Paramaribo, Suriname. In dit blogbericht zal ik jullie iets meer vertellen over
de ‘Grote Rekendag’ (dinsdag 8 maart) en over de educatieve uitstap naar de
dierentuin in Paramaribo (vrijdag 11 maart).
Op de vergadering van 25 februari kregen we te horen dat er
op dinsdag 8 maart de Grote Rekendag ging doorgaan. Spannend dus, want we
wisten in het begin niet echt wat we hiervan moesten verwachten. Er werden
juffen aangesteld om deze dag in goede banen te leiden en gingen hiervoor ook
naar een vormingsdag. Toen ik de juffen en het schoolhoofd hun ideeën hoorde
bespreken tijdens de vergadering, had ik toch wel grote verwachtingen.
Ook zelf had ik het gevoel dat we hieraan konden meewerken.
Na een kort overleg met de andere studenten, besloten we om de maandag samen
met de motorische zwakke kinderen iets te knutselen voor de Grote Rekendag.
Hier werkte ik dus ook aan de basiscompetenties ‘organisator’ en ‘lid van een
schoolteam’.
Ook juf Charlotte was druk bezig! |
Het resultaat! |
Eindelijk was het zover. Het was dinsdag 8 maart, de
Grote Rekendag kon van start gaan. Toen we op school toekwamen, was de school
heel mooi versierd. Het thema dat centraal stond was ‘Meten is weten, meten
moet je doen’. Dus alles stond centraal rond meten, wegen, inhoud, geld
enzoverder.
De dag startte met een gezamenlijk moment met de volledige
school. Het Surinaams volkslied werd gezongen en er werd een toespraak gehouden
door het schoolhoofd en door de inspecteur die ook aanwezig was. Het was een
heel plechtig moment en toen merkte ik
echt wel dat de Grote Rekendag een speciale dag was op onze school.
In de kleuterklas werd het startschot gegeven door een leuk
estafettespelletje buiten. De kleuters mochten om het snelst een fles vullen
door middel van een bekertje. De kleuters vonden dit zeer tof en waren dan ook
super enthousiast. Achteraf werd het begrip ‘inhoud’ besproken met de kleuters.
‘Hoeveel water zit er in deze fles? En in de andere fles?’. Voor veel kleuters
was dit wel nog zeer abstract, maar enkele anderen waren hier snel mee weg.
Ook werd er een spel gespeeld met beide kleuterklassen. Dit
spel had te maken met geld. Dit werd ook buiten gespeeld. We stonden in een
grote kring en moesten muntjes doorgeven. Terwijl werd er een vrolijk liedje
gezongen. Wanneer het liedje ten einde was, moest de kleuter vertellen welke
munt het was. Is het een dollar? Een kwartje? Zo leerde ik ook meteen de
muntjes kennen!
Na de klassikale activiteiten, was er tijd voor wat
ontspanning voor de kinderen op de school. Er was namelijk een rommelmarkt
georganiseerd voor en door de kinderen en de juffen. Ook waren er ouders
uitgenodigd op de rommelmarkt, dit is een zeer leuke vorm van
ouderparticipatie, ik was aangenaam verrast!
Het doel van de rommelmarkt was om de kinderen te leren
omgaan met geld. En dit vind ik dan wel een zeer geslaagde opzet. De kinderen
leren juist teruggeven en anderen leren geld op goede manier geld uitgeven. De
kinderen leren dit al doende en dat is op zich de beste manier. Hier werkte ik
dan ook wel aan de internationale competentie ‘4.5 Openheid’ want in het begin
had ik wel bedenkingen van sommige ideeën, maar ik stelde er me toch voor open
en ik mag dan toch wel zeggen dat het een zeer geslaagde dag was!
Naast de Grote Rekendag stond er ons nog iets leuks te
wachten deze week. We gingen namelijk op educatieve uitstap naar de dierentuin
van Paramaribo! We hadden de dierentuin nog niet bezocht en de dierentuin wou
ik toch wel zeker eens bezoeken hier. Dus dat was zeker leuk meegenomen om dit
te doen met mijn kleine kapoenen uit de kleuterklas!
We namen ’s morgens de taxi richting de dierentuin. Ook juf
Charlotte en juf Delphine mochten mee, extra begeleiding was zeker welkom voor
een 40-tal kleuters!
De dierentuin is niet zo groot als de Zoo van Antwerpen, maar er zitten toch heel wat dieren.
De dierentuin is niet zo groot als de Zoo van Antwerpen, maar er zitten toch heel wat dieren.
In de dierentuin was er heel wat belangstelling van de
kleuters voor de dieren. Wat wel jammer was, was dat de juf op zich niet veel
meer kon vertellen dan dat er op het bordje geschreven stond. Hier haalde ik de
competentie ‘creativiteit’ boven. Ik sprong in op de situatie en deed mijn best
om de kinderen zoveel mogelijk te vertellen over de dieren. De kinderen die
vragen stelden, wimpelde ik niet af en ging erop in, ook al kon ik uiteindelijk
niet alle vragen beantwoorden.
Na een de wandeltocht door de dierentuin, was er nog wat tijd om iets te eten om op het speelplein te spelen. Een topafsluiter voor de kleuters!
Na een de wandeltocht door de dierentuin, was er nog wat tijd om iets te eten om op het speelplein te spelen. Een topafsluiter voor de kleuters!
Na het bezoek aan de dierentuin, volgt er nog een kleine week
school en daarna gaat de paasvakantie van start. Ook wordt Holi Phagwa nog gevierd
op school, maar dat is voor het volgende blogberichtje! Dus ben je benieuwd hoe
dat gevierd wordt, hier in mijn Surinaamse school, dan zal je het volgende
blogberichtje moeten lezen!
Zonnige groetjes uit Paramaribo, Suriname!
Axelle
GROETJES!! |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten